Meest gestelde vragen over het lidmaatschap

Wat is de digitale jaarkaart?

In 2024 wordt jouw papieren NFN-jaarkaart vervangen door een digitale NFN-jaarkaart, die beschikbaar is voor alle NFN-leden. Deze wijziging betekent ook dat je vanaf eind januari 2024 niet meer automatisch een papieren NFN-jaarkaart krijgt thuisgestuurd.

Waarom een digitale jaarkaart?
NFN kiest voor de digitale jaarkaart om drie redenen:

  • Duurzaamheid
  • Kostenbesparing: we kunnen de kosten voor een lidmaatschap laag houden door minder papierkosten te maken.
  • Behoefte vanuit onze leden: steeds vaker komt de vraag of onze jaarkaart (ook) digitaal kan

Hoe werkt het?
Nadat je de contributie voor 2024 hebt betaald, ontvang je rond eind januari een e-mail met de melding dat je digitale jaarkaart voor je klaarstaat in het Ledenportaal. Je contributiefactuur ontvang je in december. Log in op je Ledenportaal via het apparaat waar jouw digitale jaarkaart op moet komen te staan. Haal vervolgens je digitale jaarkaart op in het Ledenportaal. Er verschijnt een snelkoppeling op je telefoon of tablet. Deze ziet eruit als een app-icoontje. Als je hierop tikt, opent direct jouw digitale jaarkaart. Hierop staan je naam, geboortedatum, registratienummer en – als je hiervoor hebt gekozen – het INF-zegel.

Een screenshot van de jaarkaart is geen geldige jaarkaart. Dankzij een bewegend element op de kaart kunnen locaties zien dat het een geldige jaarkaart voor 2024 betreft. Op screenshots is dit bewegende element namelijk niet te zien.

Inloggen Ledenportaal
Het NFN-Ledenportaal bereik je via mijn.voeltvrijheid.nl. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Ben je niet eerder ingelogd? Klik dan op de groene button en volg de stappen. Via de QR-code vind je instructiefilmpjes over het inloggen in ons Ledenportaal.

Ik wil een NFN-jaarkaart op papier, kan dat?

Ja, dat kan. In 2024 krijg je als rechtstreeks NFN-lid alleen nog een papieren jaarkaart als je hier zelf voor kiest. Een papieren jaarkaart is via je Ledenportaal tegen kostprijs te bestellen voor € 4,45 inclusief INF-zegel en exclusief € 1,75 verzend- en handlingkosten.

(In een eerder stadium communiceerden wij hogere verzend- en handlingkosten van € 3,27, maar we hebben ons best gedaan om deze kosten te verlagen en dat is gelukt!)

Je hebt naast de papieren jaarkaart ook altijd toegang tot je digitale jaarkaart, te activeren via je Ledenportaal.

Facturatieproces: hoe werkt het precies?

Alle leden van NFN kunnen jaarlijks tot en met 30 november hun lidmaatschap opzeggen voor het volgende kalenderjaar. Op 1 december start direct achter de schermen een geautomatiseerd proces om te zorgen dat wij uiterlijk anderhalve week later kunnen factureren. Een hele klus dus.

Op het moment dat dit geautomatiseerde proces in gang is gezet, kan dit niet meer gestopt worden. De doorlooptijd van enkele weken is nodig om de jaarkaarten eind januari weer bij iedereen thuis te laten bezorgen op ruim 30.000 adressen. Daarom worden opzeggingen per 1 december of later niet meer geaccepteerd voor het volgende lidmaatschapsjaar, maar het jaar dááropvolgend.

Facturen
Ongeveer half december ontvangen al onze leden de facturen voor het volgende jaar. De meeste mensen ontvangen de factuur digitaal en kunnen het bedrag direct via de betaallink in de mail overmaken. Ook de automatische incasso’s worden omstreeks half december geïncasseerd. Sommige mensen ontvangen de factuur per post, dus nog op papier.

Je vindt je facturen ook terug in het Ledenportaal.

Meerdere facturen
Onze lidmaatschappen zijn persoonlijk. Iedereen krijgt dan ook een eigen factuur, ook als je samen op één adres woont. Dat kan dus betekenen dat je huishouden meerdere e-mails of brieven ontvangt.

Jaarkaarten
Iedereen die op tijd betaald heeft, ontvangt eind januari de nieuwe jaarkaart in de brievenbus. Deze verstuurt de drukker in partijen. Is je betaling later door ons ontvangen, dan zal de kaart niet in de eerste partij worden gedrukt en moet je wat langer geduld hebben tot de volgende partij verstuurd wordt.

Magazines en te late betalingen
Betaal je jouw contributie veel te laat? We sturen geen magazines na. Je kan gemiste nummers bestellen in de onze webshop.

Herinneringen
Soms ontsnapt een factuur aan je aandacht. Dan versturen we een herinnering. Dit doen we uit kostenoverweging alleen per e-mail en niet per post. Mede daarom is het erg belangrijk dat je actuele e-mailadres bij ons bekend is. Eventuele wijzigingen kun je via het Ledenportaal doorgeven. Ga hiervoor naar mijn.voeltvrijheid.nl en log in.

Wat is mijn.voeltvrijheid.nl?

Het domein .voeltvrijheid.nl is eigendom van NFN Open & Bloot. Het is de naam van ons ledenportaal.

De betaalpagina voor het online betalen van je lidmaatschap, abonnementen, advertenties of webshopbestellingen draait ook op dit domein.
Dit is een veilig domein.

Hoe regel ik een voordelig Medebewoner-lidmaatschap?

Dit kan op twee manieren:

Zijn jullie allebei nog geen lid? Ga dan naar het lidmaatschapsformulier, kies daar de optie ‘Ik wil mezelf en mijn medebewoner registeren als lid van NFN’ en volg de verdere stappen.

Ben je zelf al lid en wil je daarnaast nog een volwassen medebewoner lid maken? Dit regel je dan via jouw persoonlijke ledenportaal. Druk op de button ‘medebewoner lid maken’. Hier vul je de gegevens in van je medebewoner. De adresgegevens hoef je niet nog eens in te vullen.

Hoe word ik lid van NFN Open & Bloot?

Leuk dat je lid wilt worden van NFN! Je steunt daarmee onze drie belangrijkste kerntaken: belangenbehartiging, maatschappelijke acceptatie en het delen van kennis en informatie. Lees hier alles over onze lidmaatschappen en word eenvoudig lid.

Ik ben mijn NFN-jaarkaart kwijt, kan ik een nieuwe krijgen?

Voor 2023 kun je geen nieuwe jaarkaart meer bestellen. Heb je deze toch nog nodig? Mail dan naar [email protected], dan sturen we je een lidmaatschapsverklaring.

Vanaf 2024 heeft elk NFN-lid een digitale jaarkaart, die je makkelijk downloadt in het Ledenportaal.

Help! Ik heb mijn NFN-jaarkaart morgen nodig! Hoe regel ik dit?

Vanaf 2024 heeft elk NFN-lid toegang tot een digitale jaarkaart, die je elk moment kunt downloaden in ons Ledenportaal. Als je last-minute lid wordt van NFN duurt het enkele dagen tot je digitale jaarkaart beschikbaar is in het Ledenportaal. Is dit niet het geval? Neem dan contact op via [email protected] of telefonisch.

Heb je in 2023 nog een jaarkaart nodig? Bel of mail ons dan even, ook dan kunnen we vast verder helpen.

Hoe werkt de betaling van mijn lidmaatschap?

Zodra je lid wordt, betaal je direct online en veilig via iDeal, Bancontact, Sofort of Klarna. Aan het einde van het jaar ontvang je een e-mail met instructies en een betaallink om je contributie voor het daaropvolgende jaar te betalen. Die link leidt naar een veilig domein van NFN Open & Bloot, mijn.voeltheid.nl, waar je de betaling kunt afronden.

Lees hier meer over het betalen voor je lidmaatschap.

Herinneringen worden altijd per mail gestuurd. Het is dus belangrijk dat jouw e-mailadres bekend is. In ons Ledenportaal kun je dit controleren en eventueel aanpassen. Je vindt daarin overigens ook je factuur met betaalmogelijkheden terug.

Lees ook onze privacy verklaring over hoe NFN met persoonsgegevens omgaat.

Waarom betaal ik evenveel voor een lidmaatschap als ik later in het jaar instap?

Bij NFN Open & Bloot werken we met een vast lidmaatschapsbedrag om de administratieve druk zo laag mogelijk te houden. Dit houdt namelijk ook in dat we een lidmaatschap voor ieder lid zo betaalbaar mogelijk kunnen houden.

Zouden wij er voor kiezen om met verschillende tarieven te werken, afhankelijk van de maand waarin iemand lid wordt, dan zou dit niet alleen veel arbeidsintensiever (dus duurder) zijn om bij te houden, maar het zou ook veel geld kosten om ons administratieve systeem hierop aan te passen.

Wel zijn er een aantal manieren om aan een goedkoper lidmaatschap te krijgen. Zo is er het medebewonerslidmaatschap, waarmee iemand die op hetzelfde adres woont voor een voordelige prijs ook NFN-lid kan worden. Daarnaast hebben we in de aanloop naar de zomer altijd een zomeractie. Ook dan stap je in voor een voordeliger tarief.

Meeste gestelde vragen door leden van naturistenverenigingen

Ik ben lid van een naturistenvereniging en ik wil de magazines van NFN ontvangen. Hoe werkt dat?

De magazines zitten in bij het NFN-lidmaatschap. Leden van naturistenverenigingen zijn niet ook automatisch lid van NFN en ontvangen dus geen magazines.

Wil je de magazines lezen? Word dan rechtstreeks lid van NFN en steun daarmee ons werk als belangenbehartiger voor naaktrecreatie in Nederland.

Meest gestelde vragen over ons Ledenportaal

Het registreren bij het ledenportaal lukt niet.

Krijg je de melding ‘Wij hebben je gegevens helaas niet kunnen vinden. Neem contact met ons op via het contactformulier.‘?

Dan komen de gegevens die bij ons bekend zijn niet helemaal overeen met de gegevens die je hebt ingevuld. Ben je bijvoorbeeld verhuisd of heb je een nieuw e-mailadres dat nog niet bij ons bekend is? Probeer dan eens je oude (e-mail)adres in te vullen.

Lukt dit ook niet? Klik op de knop ‘Contact opnemen’ en vul het formulier in. We sturen je dan binnen 7 werkdagen alsnog een e-mail met een activatielink of we nemen contact met je op voor ondersteuning bij de registratie bij ons ledenportaal. Bedankt!

Ik ben lid van een naturistenvereniging. Hoe activeer ik het NFN-Ledenportaal?

Het NFN-Ledenportaal is alleen beschikbaar voor NFN-leden. Leden van naturistenverenigingen zijn niet ook automatisch lid van NFN.

Word ook lid van NFN om het belangrijke werk van NFN als belangenbehartiger van naaktrecreatie in Nederland te steunen en om toegang te krijgen tot het NFN-ledenportaal.

 

Ik heb me al geregistreerd bij het ledenportaal, maar het inloggen lukt niet.

Het ledenportaal biedt jou als lid veel gemak. Na registratie bij het ledenportaal kun je direct inloggen. Je hebt dan alle informatie over je lidmaatschap bij de hand! Lukt het inloggen niet? Lees dan even deze tips:

– Om in te loggen in het ledenportaal ga je naar: https://mijn.voeltvrijheid.nl/inloggen
– Inloggen gaat via de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je zelf hebt gekozen bij registratie.
– Je gebruikersnaam heb je zelf gekozen. Dit is dus niet automatisch je e-mailadres. Ben je je gebruikersnaam vergeten? Je vindt deze terug in de bevestigingsmail die je na registratie van ons hebt ontvangen.
– Ben je je wachtwoord vergeten? Ga dan naar het inlogscherm van het ledenportaal en kies voor ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt instellen.

Wat kan ik regelen via het ledenportaal?

Het ledenportaal biedt jou als lid veel gemak. Na registratie bij het ledenportaal kun je direct inloggen. Je hebt dan alle informatie over je lidmaatschap bij de hand! Ook kun je hier:

  • Persoonlijke gegevens inzien en wijzigen
  • Een medebewoners-lidmaatschap afsluiten
  • Minderjarige kinderen toevoegen
  • Je lidmaatschap beheren
  • Je aanmelden voor onze nieuwsbrieven
  • Belangrijke documenten downloaden
  • Winkelen in onze webwinkel met ledenkorting
  • Een overzicht bekijken van je facturen en webwinkelbestellingen
  • Extra doneren
  • Nieuws voor leden lezen

Neem contact op

We zijn van maandag t/m donderdag telefonisch bereikbaar van 9.30 uur tot 13.00 uur.

Adresgegevens

NFN Open & Bloot
Vlasakkerweg 48
3811 MT Amersfoort

Stuur ons een bericht

Ledenportaal

Via ons ledenportaal kun je zelf persoonlijke gegevens wijzigen en je lidmaatschap beheren. 

Naar ledenportaal

Adverteren

Wil je adverteren in onze magazines of online? Informeer naar de mogelijkheden!

[email protected]

Vragen of tips

Heb je bijvoorbeeld een tip over een locatie voor een nieuw naaktstrand?

[email protected]