Ik vind dit echt een heel raar verhaal.Het is altijd al zo geweest dat op strand Kijkduin mensen gekleed doorliepen,met hun hond wandelden,hun hond loslieten en er gewoon even gekleed bleven zitten.Vaste bezoekers hadden vaak ook een hond bij zich.Een jaar of 10 geleden ging de gemeente dat allemaal meer regelen.Dat gaat al wat verder terug sinds de politiek uit onvermogen om de grote problemen in de wereld serieus aan te pakken hondenpoep op straat en dat soort dingen tot speerpunt van het beleid ging maken en een vals en bekrompen ouderwets soort schijnheilig fatsoen weer in toenemende mate de openbare discussie ging bepalen.
Ik heb nooit het gevoel gehad dat mensen als voyeurs met hun honden naar het naaktstrand gingen en zeker nu het strand zoveel breder en leger is,lijkt me dat al helemaal niet aan de orde.Ik ben honderden keren op het strand geweest,maar bij die gelegenheden nooit in een hondedrol gelopen.
Ik vond het zelf altijd wel leuk om naar die honden te kijken en zie ze graag loslopen.Eerlijk gezegd vond ik de honden vaak leuker om te zien en naar te kijken dan de meeste mensen.Naar honden kan je gewoon onbeperkt kijken zonder dat iemand zich er aan stoort.Ben ik daarmee een hondenvoyeur?Ik snap dit verhaal gewoon niet.
Dit lijkt me gewoon een inval van iemand die de weg een beetje kwijt is,zoals zoveel mensen in deze tijd.
Ik voel me zelf meer op een onprettige wijze bekeken door mensen die met hun telescoop het naaktstrand afspeuren vanuit hun appartementen.Dat denk ik dan al gauw en dan voel ik me op de Zandmotor zo open en bloot ook niet echt prettig.Dat vind ik vervelender dan die mensen die hun hond komen uitlaten.En dat denk ik dan alleen maar en als het erop aankwam weerhield die gedachte me er toch nooit van ongeremd de golven in te duiken.
Uit de eerste reactie van Loiseau maakt ik op dat je nou weliswaar niet in zee kunt zwemmen,maar wel weer in de open zee kunt baden?Of zwemt hij dan toch nog in die smerige lagune?Maar het is wel ver weg.Het is wel prettig dat gekleed en ongekleed er gewoon door elkaar kunnen lopen en kan je over de zandmotor ook weer rustig ongekleed langs de waterlijn doorkuieren tot Schelpenpad?Maar even tegen de duinenrand zitten om te rusten is er niet meer bij.
Of het ooit nog echt beter zal worden betwijfel ik.Het kan zijn dat het terrein gaat stuiven,maar meer geaccidenteerd en begroeid raakt,maar het zal toch wel een tijd duren.Waarschijnlijker is dat die zandmotor eerder weggespoeld zal zijn dan we wel denken en dan zitten we op dat brede,lelijke slechte strand achter die dijk met dat fietspad te kijk voor de voyeurs die daar met hun auto's de hele dag voorbij rijden op dat fijne harde strand waar je nu zo lekker kunt doortrekken of die stiekem in hun appartementen zitten.
Huibert