Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwsgaring
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010, 00:26 

(Naakte fietser vrijgesproken / Australische bloten trotseren de kou in Sydney voor Spencer Tunick).

Brrrrr….

Als ik op internet google op de dagelijkse temperaturen in Sydney, dan geeft mijn zoekmachine aan dat het daar in februari ’s nachts ongeveer twintig graden is en overdag enkele graden warmer. Dat is natuurlijk wel even wat anders dan de veertig die er deze zomer steeds gemeten werden. Toch, om nou op deze site te lezen dat in Sydney duizenden mensen voor een foto van Tunick de koude trotseerden, dat vind ik wel een beetje overtrokken.

Journalistieke vrijheid….

Meer moeite heb ik met het artikel over de Nieuw-Zeelandse fietser Nick Lowe die zonder kleren rondfietst, daarvoor veroordeeld is en in hoger beroep gegaan is en vrijgesproken zou zijn omdat naakt fietsen op een landweg minder aanstootgevend is dan naakt in een stad of dorp op een trottoir lopen. Een sprookje!

Volgens bericht in de Nieuw-Zeelandse Dominion Post heeft rechter Clifford in die hoger beroepszaak geoordeeld dat het naakt zijn van de heer Lowe niets van doen had met aanstootgevend gedrag. Hij heeft, na nader beraad, de veroordeling van de lagere rechter nietig verklaard en de boete ingetrokken.

In dat bericht lees ik nergens dat die rechter ook zelfs maar nagedacht heeft over het verschil tussen een naakte fietstocht op een landweggetje en naakt in een stad of een dorp lopen. Dat is, denk ik, ook niet belangrijk voor een rechter. Die denkt niet in gradaties, maar in goed of fout. Die heeft de wet als ijkpunt en uit die wet leidt hij af dat naaktheid en aanstootgevend gedrag twee verschillende dingen zijn.

Waar het sprookje dan vandaan komt?
Tijdens de behandeling van de zaak heeft de advocaat van de heer Lowe aangevoerd dat naakt zijn voor Nieuw-Zeelanders allang niet meer ongewoon is. Hij heeft dat gelardeerd met voorbeelden van naakte evenementen in stad en land waarover niemand moeilijk doet.
Voor een journalist was dat de reden om te gaan vergelijken. Die heeft het boeltje bij elkaar geveegd en bedacht dat je voor naakt fietsen over een landweggetje niet veroordeeld hoeft te worden als je ook zonder gedoe naakt door een stad of een dorp kunt lopen. Is natuurlijk zo, maar heeft niets met de uitspraak van de rechter te maken. Bloot is niet ergens erger dan ergens anders. Bloot is bloot en bloot is niet verboden. Tenminste niet in Nieuw-Zeeland.

http://www.stuff.co.nz/dominion-post/local/3394859/Naked-cyclist-not-offensive-judge-rules/

http://www.stuff.co.nz/dominion-post/local/3337455/Naked-cyclist-in-the-hot-seat-again

Met groet, Theo

Profiel  

Berichttitel: Re: Nieuwsgaring
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2010, 09:17 

Zo zie je maar weer: Altijd goed als er mensen opletten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forum / Actueel / Nieuwsgaring