Het is nu di 21 mei 2013, 22:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012, 11:01 
Beheerder

Elk jaar vindt in steden over de hele wereld de World Naked Bike Ride plaats. Hordes blote, versierde mensen zitten dan op de fiets om hun ongenoegen te uiten over de beheersing van de straat door auto's en ander gemotoriseerd verkeer. Wat vind jij: heeft deze actie überhaupt iets met naturisme te maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012, 13:56 

In mijn beleving niet. Het is een protestactie die uit aandachtspunt (bijna) naakt wordt uitgevoerd.
Zelf zou ik er in ieder geval nooit aan mee doen. In mijn ogen heeft het meer met exhibitionisme te maken dan met naturisme.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012, 21:04 

Het ongeklede lichaam in de openbaarheid behoort normaal te zijn. Jammer genoeg is men in de zogenaamde normale wereld kleding als hoogste goed gaan beschouwen.

De mate van kunstmatigheid van de zogenaamde beschaafde mens (auto normaal?) is slecht voor natuur en milieu.

Dat men ongekleed per fiets demonstratief door de steden rijdt, ja juist daar. Maar het is daarmee juist geen naturisme, naturisme beleef je uitsluitend in de natuur, maar ja ook heelveel nudisten/naaktrecreanten noemen zich naturist. Bij de World Naked Bike Ride claimt men niet dat het een naturistisch event is, maar geeft men juist met hun naaktheid de kwetsbaarheid van het menselijke lichaam weer! Dat juist de zogenaamde naturisten niet mee demonstreren, komt omdat zij maar al te graag hun auto gebruiken en vooral willen blijven gebruiken naar de verre naturistische vakantieoorden, en lak hebben aan de boodschap van WNBR. Zo zijn ook ooit de idealen van de echte naturisten in verval geraakt! (Zon en Leven; bescherming natuur/milieu, geen alcohol, niet roken en vooral het vegetarisme)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De WNBR is een jaarlijkse ludieke fietsmanifestatie in meer dan 50 steden in 20 landen over de hele wereld, waarin de deelnemers een positieve houding naar lijf en milieu willen demonstreren en bevorderen.
Het fietsen als alternatief voor autorijden is een centraal thema in de WNBR. De waardering voor het lijf als natuurlijke motor en het plezier in het fietsen wordt benadrukt door met een ludiek versierde fiets en/of versierd bloot (of bijna bloot) lijf te rijden, dress code “as bare as you dare”.
De WNBR is voor mileubewustzijn en vrede, en voor waardering en zorg voor ons lichaam. Het is een protest tegen ongebreideld gemotoriseerd verkeer en wil het gebruik van de fiets promoten: het verbruik van olie verpest het milieu en is een sluipmoordenaar door kankerverwekkend gif en fijn stof in de lucht, klimaatrampen, verkeersongevallen en ongezond leven door te weinig beweging.
De WNBR wil het bewustzijn van dit alles vergroten, niet door sombere verhalen maar door het simpele plezier in het leven te tonen. Daarbij versterkt het bloot fietsen, niet gekoppeld aan erotiek en seks, het gevoel van vrijheid. Het creatief versieren van de fiets en van eigen lijf -mogelijk met bodypainting- past hier bij en wordt gestimuleerd bij de WNBR.
De officiële tekst van de missie van de WNBR luidt:
Vrij vertaald:
“Wij trotseren het autoverkeer met onze blote lijven om respect voor onze lijven te vragen en aandacht voor alle bedreigingen waaraan ons lijf, milieu en vrede worden blootgesteld door het verbruik van brandstoffen (diesel, benzine, ...) in het verkeer, en tevens door het verbruik in het algemeen van niet-duurzame energie en grondstoffen in onze consumptiemaatschappij.”

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012, 11:21 

Het is een ludieke actie met blote lijven, net zoals PETA en die Russische toples-dames die overal tegen protesteren.

Het is niet mijn beleving van naturisme en ik zal ook niet snel tegen vrienden zeggen: "kijk daar op tv, dat zijn naturisten."

Of het exhibitionistisch is, lijkt me een goede vraag. Ik denk dat een aanzienlijk deel van de deelnemers het bijzonder spannend vindt dat er media-aandacht voor is, maar dat er ook best deelnemers zijn die liever zonder camera's zouden meedoen.

Sowieso lijkt het me niet verstandig als de NFN zich hier openlijk aan verbindt. Elders roep ik vaak dat het zinloos is om telkens de vooroordelen zoals "oude mensen, geitewol, wereldvreemd" te weerspreken, maar het is ook niet nodig om ze met deze actie op te zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012, 11:45 

Ik vind het prima.Deze rit draagt ook bij aan acceptatie van doodgewoon bloot in de straat . Het is vrijheid...
Dat men op deze manier aandacht vraagt voor milieu en op andere wijzen van vervoer en leven is een goed middel.
Er wordt prima gebruik gemaakt van bloot om iets te 'verkopen'. Dit is wat vaak gebeurt. ( zie zalando) enz..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012, 17:56 

Ik vind het ook prima maar wel om de redenen die Theo omschreef. Dus niet vanuit naturistisch oogpunt. De NFN moet zich er dan ook niet mee bezig gaan houden, vind ik. Of het zal bijdragen aan de acceptatie van bloot op straat durf ik niet te beweren. Het zou wel mooi zijn. Maar bloot trekt inderdaad wel de aandacht om een boodschap te verkondigen. Alleen niet op de Zalando-manier. Want als je alles zo idioot "afplakt" kun je er net zo goed geen bloot er bij betrekken. Dat hadden ze met de Vifit-reclame beter en natuurlijker in elkaar gezet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 02 maart 2012, 15:54 

Je ziet wel vaker mensen die naakt gaan om iets aan de kaak te stellen. Onderdrukking van vrouwen in Iran, bont, dierenmishandeling, milieu vervuiling...

Ik denk dat de NFN zich moet hoeden om deze acties, die volgens mij nog een nét iets hoger doel dienen dan het recht overal in je blote kont te mogen lopen, te recupereren voor zijn eigen agenda. Het bloot is hier geen doel op zich, maar een middel. Die mensen staan daar niet om het naturisme te promoten, die staan daar omdat ze in hun doel geloven en zich daarvoor op hun meest kwetsbaarst willen tonen in de hoop aandacht te krijgen. Het zou van weinig goede smaak getuigen om dat soort energie voor de eigen kar te willen spannen.

NFN kan maar beter nadenken over eigen creatieve, ludieke, positieve manieren om in de media te komen. Daar krijgen ze lidgeld voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 maart 2012, 02:08 

De WNBR plaatst m.i. het naturisme in de hoek van de kermisattracties als het kalf met twee hoofden, de vrouw met drie ogen (...) etc.
Het zou om het milieu gaan, maar het milieu is maar een dekmantel om exhibitionistisch bezig te zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012, 11:14 

Bloot gebruiken om een punt van iets te maken heeft maar een doel; aandacht op jezelf vestigen, en dat werk nu eenmaal met bloot altijd omdat een bloot lichaam in de openbaarheid als zeer ongebruikelijk wordt ervaren en in sommige landen dat zelfs met een bezoek aan het gevang wordt afgestraft.
Aangezien " naturisme" van oorsprong niet anders bedoelt was dan een rebels gedrag van rijke lui tegen het preutse victoriaans leven zou ik haast zeggen dat bloot bij protest hoort..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012, 16:14 

Hallo,
vreemde stelling. Douchen heeft ook niets met naturisme te maken, hoewel dat vaak naakt gedaan wordt :lol: .
Naturisme ontstaan als protest tegen de maatschappij? Eerder niet. Het naturisme is o.a een onderdeel van het streven naar een beter en gezond leven samengevat in de Lebensreform-beweging in het begin van de twintigste eeuw. De woon.en werk-omstandigheden waren vooral voor de arme stadsbevolking desastreus. Men probeerde hierin verbetering te brengen door een "terug naar de natuur" beweging in het leven te roepen. Gezond eten, sport in de buitenlucht, zon op de huid en zo voorts. Er waren natuurlijk verschillende richtingen. Voor meer informatie (kan nooit geen kwaad ) verwijs ik, ondere vele andere, naar "zo PUUR in de NATUUR"-naturisme toen en nu, van Leonard de Vries.Vanaf pagina 57.
Groeten van tonius

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]