Het is nu za 25 mei 2013, 03:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011, 15:10 

In de nieuwe UIT! een reportage over de JNFN.

Hierin staat:
'Omdat sommige leden de leeftijdsgrens van 26 jaar naderen, worden plannen gesmeed voor een vervolggroep die de werktitel JNFN+ meekrijgt.'

Dat is een bekend fenomeen binnen jongerenverenigingen, de naderende leeftijdsgrens waarop je de club uitmoet. Binnen de Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN) werd je als 'ouwe sok' uitgezwaaid.

Dan kun je voor de 'oudere jongeren' een nieuwe vereniging oprichten.
Zo werd in de jaren '90 'The Young Ones' ( http://www.theyoungones.nl/ ) opgericht. Enkele jaren geleden werd deze club in een interview, in 'Naturisme', met toenmalige JNFN-bestuursleden door het slijk gehaald. Naar ik me vrij herinner: 'er zouden alleen maar gefrustreerde mensen lid zijn' en andere verwijten.

Maar het kon anders en veel beter. In 2005 sprak ik enkele enthousiastelingen die van plan waren om in het bestuur van 'The Young Ones' te gaan zitten. De veranderingen gingen hen niet snel genoeg en zij richtten in 2006 'Wij zijn JAN' (Jonge Actieve Naturisten, http://www.wijzijnjan.nl/ ) op. Ik vernam dat de NFN twijfelde of zij een tweede gelijksoortige club wel ging erkennen, maar die erkenning is er toch gekomen.
Ook bij deze gelegenheid hield dezelfde redacteur een interview waarin hij de oprichters verleidde om 'The Young Ones' een trap na te geven; maar zij gingen hier wijselijk niet op in.

De geschiedenis herhaalt zich! Maar wat leren we ervan?

Wat mankeert er aan de bestaande clubs en wat denken de oprichters van JNFN+ beter te doen?
We willen hetzelfde. Maar is er zoveel cultuurverschil dat het niet gezamenlijk kan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011, 20:18 

Misschien kan je deze discussie beter starten op het forum van de JNFN zelf...?
Het artikel in de UIT! kan ik helaas niet lezen, omdat ik de UIT! niet ontvang in het buitenland. Misschien kan iemand het scannen en online zetten?

Het zal ook wel een soort van 'veiligheid' zijn. Ze weten wat ze hebben bij de JNFN, misschien vinden ze het ook gewoon eng om eens bij een andere vereniging te gaan kijken.

Ik denk dat het geen kwaad kan, nog een nieuwe vereniging voor 'jongeren' erbij. Maar ik hoop dan wel dat ze het net zo moeten doen als de YO en JAN het moeten doen: dus zónder extra gelden vanuit de NFN, waar de JNFN namelijk wel in ruime mate op kan rekenen. Want dan wordt het natuurlijk wel een enorm oneerlijke 'concurrentie'.

Overigens wil ik nog wel even opmerken dat geen van de drie oprichters van JAN ooit van plan is geweest om in het bestuur van de YO te gaan. Wel werd er geprobeerd meer activiteiten van de grond te krijgen, maar uiteindelijk werd besloten een nieuwe vereniging te beginnen voor mensen die wel graag georganiseerde activiteiten op weekenden willen, omdat dat binnen de YO blijkbaar niet gewenst cq de bedoeling niet was. Geeft verder niks, zo krijg je dus 2 verenigingen voor dezelfde doelgroep, met verschillende invulling, en is er dus keuze. Lijkt me prima.
Maar ik ben dus ook erg benieuwd in welke mate een JNFN+ daar dan weer van wil veschillen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011, 14:13 

"Door het slijk halen", "trap nageven" etc

Door dit soort gezeur hebben mensen dus geen zin om van verenigingen lid te worden.

Zandhaas, zo te lezen -WE willen allemaal hetzelfde- ben je zelf van de Young Ones?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 13 maart 2012, 17:36 

In het artikel in de UIT! is inderdaad het woord JNFN+ genoemd. Dit kwam voort uit een gesprek dat toevallig dat weekend (wanneer het interview was afgenomen) had plaatsgevonden. Het was meer een brainstorm dan een daadwerkelijk initiatief van oudere jnfn leden. De persoon die met het idee JNFN+ kwam, opperde in deze brainstorm zijn teleurstelling dat zoiets als jnfn voor ouderen niet bestaat. Ondertussen is deze persoon op de hoogte van de alternatieven (JAN, YO). Toen het idee van JNFN+ geopperd werd kende men deze alternatieven nog niet.
Dat organisaties als JAN en YO niet bekend zijn bij een aantal jnfn leden is, naar mijn mening, een gemiste kans voor deze verenigingen én de oude jnfn leden.
De ontbrekende kennis van JNFN leden over alternatieven na de JNFN is ter sprake gekomen op de ALV van de jnfn. Voor zover ik begrepen heb zal er voorlopig geen jnfn+ ontstaan. Wel gaat er waarschijnlijk een intitiatief komen van enkele leden om de informatievoorziening over de opties na de jnfn duidelijker onder de aandacht te brengen van jnfn leden die tegen de 24/25 jaar aan lopen. Ook zal dit leden-initiatief waarschijnlijk de banden proberen aan te halen met de andere organisaties. In hoeverre het initiatief uiteindelijk van de grond zal komen, blijft afwachten, maar het begin is gemaakt.

Groetjes,

Ine
(jnfn lid en pr-bestuurslid)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]