Blogs

Wil je ook blogger worden op onze site? Stuur je blog naar webmaster@nfn.nl

Bloot wandelen in de Alpen II (Roland)
Roland van der K. op 21-07-2011 om 12:16 uur

"De tocht van 2010, toen met rugzak en tent, is me zo goed bevallen dat ik besloot dit jaar weer mee te doen..."

Dat naaktrecreatie zich niet alleen tot verenigingen beperkt of binnen afgesloten terreinen wordt gepraktiseerd was reeds bekend. Ook op andere plekken kan men uitstekend naakt recreëren, zonder wetten te overtreden en anderen lastig te vallen. Steeds meer mensen ontdekken deze vorm van naaktrecreatie.

Deze mening was ook Richard Foley toebedeeld, een expat uit Engeland die in het zuiden van Duitsland woont. Hij wilde naakt recreëren en actief bezig zijn combineren en is begonnen met het maken van naakte wandelingen in de Alpen. Het naakt en actief bezig zijn bracht hij onder de noemer Naktiv (een samentrekking van het Duitse Nackt + Aktiv).

De eerste wandeling, die in 2005 plaats vond, heeft hij alleen gemaakt. Omdat hij de ervaringen die hij had opgedaan met anderen wilde delen, heeft hij op zijn website www.naktiv.net een oproep geplaatst, om anderen uit te nodigen voor zijn wandeling van het jaar daarna. Dit resulteerde elk jaar in een groep enthousiaste wandelaars die naakt door de Alpen wilden wandelen. De grootte van de groep varieerde van drie tot tien personen. Zo ben ik zelf ook in 2010 voor het eerst naar Oostenrijk afgereisd om mee te wandelen. Totaal niet wetende wat me te wachten stond ben ik het avontuur aangegaan. In 2010 hebben wij met een groep van zeven personen de tocht gedaan, waarbij ik, naast twee Duitsers, twee Britten, een Ier en een Venezolaan als enige Nederlander meeliep.

Deze tocht, toen met rugzak en tent, is me zeer goed bevallen, zodat ik besloot dit jaar weer mee te doen. Dit jaar zou het echter niet met tent zijn, maar zou er worden overnacht in een hut. Dit om een meer gemixt publiek te krijgen. De klacht van de dames was steeds dat zij niet met rugzak en tent door de bergen wilden trekken. Door mijn enthousiaste verhalen over 2010, heb ik een twee Nederlanders en een Belg weten te enthousiasmeren om ook mee te wandelen. Dit betekende dat we dit jaar met een groepje van vier uit de lage landen naar Oostenrijk zijn gereden.

We zouden elkaar op 3 juli ontmoeten op het station van het Oostenrijkse Leogang. Omdat ik al eerder contact had gehad met Richard, zijn wij in de ochtend reeds direct naar de hut gereden. Deze hut bleek een zeer comfortabel chalet te zijn. Dit was een totale tegenstelling ten opzichte van de tenten in 2010. In de loop van de ochtend arriveerden in totaal 20 man/vrouw en hebben we de eerste oefenwandeling gemaakt in het plaatsje Unterwarming. Na de wandeling zijn de laatste deelnemers aangekomen, waarna de groep compleet was. In totaal bestond de groep dit jaar uit 23 deelnemers, waarvan 8 uit Frankrijk, 4 uit Groot Brittannië, 4 uit Nederland, 2 uit België, 2 uit Nieuw Zeeland, 2 uit Italië en 1 uit Duitsland. Een zeer internationale groep, met een uiteenlopende achtergrond en in een brede leeftijdscategorie – 36 tot 82 jaar! Ook waren er dit jaar drie dames aanwezig! Eén van de deelnemers, Gilles uit Frankrijk, is de eerste dag meteen begonnen met filmopnames voor APNEL, de Franse vereniging voor bevordering van het vrije naturisme. Naar aanleiding van de NEWT2011 wordt er een promofilmpje gemaakt.

Op maandag 4 juli hebben we onze eerste echte wandeling gemaakt. Met de auto zijn we met de groep richting Zell am See gereden en zijn in Maishofen aan onze wandeling begonnen, op een hoogte van ca. 750 meter. Vandaar is de groep langzaam aan via een schitterend pad de berg opgelopen. Getrakteerd door fantastische vergezichten, was de inspanning die geleverd moest worden, snel vergeten. Een constante klim, soms steil, soms wat vlakker, stelden onze beenspieren en uithoudingsvermogen op de proef. Tijdens het eerste gedeelte van de klim was de wereld geheel voor onszelf. Na een uur of twee wandelden we langs het eerste terras, waar de eigenaresse niet echt gecharmeerd was van onze naaktheid. Dat liet ze ook duidelijk merken. Om haar verder niet te provoceren, hebben we even iets aangetrokken of om gedaan. Al snel konden we weer uit de kleren en verder hebben we geen afwijzende reacties meer gehad.

De lunch nuttigden we op een mooi picknickterras met uitzicht op Zell am See. Na een revitaliserende lunch vervolgde de wandeling zich richting de Schmittenhöhe (1950 meter). Op deze mooie bergtop bevond zich naast de skilift ook een gezellig restaurant met een heerlijk terras. Omdat de groep daar eigenlijk wel iets wilde drinken is er besloten - om niet weer een boze eigenaresse achter ons aan te krijgen - om iets aan te trekken. Eenmaal op het terras heeft Richard uitgelegd dat we een naaktwandelgroep waren en of we ook naakt van het terras gebruik konden maken. Dat was geen probleem voor de eigenaar zelf, maar omdat er nog twee andere gasten waren, die zich er zouden kunnen storen, was hij een beetje voorzichtig. Als de andere gasten het geen probleem zouden vinden, konden we onze gang gaan. De overige gasten namen geen aanstoot aan onze naakte aanwezigheid, waarop de gehele groep zich direct ontdeed van de overtollige kledingstukken en kon gaan genieten van een drankje ‘au naturel’. Ook de overige gasten en het personeel genoten van dit schouwspel. Nadat we genoten hadden van deze bijzondere gastvrijheid, zijn we weer richting het dal gewandeld. Deze afdaling was eveneens een onvergetelijke belevenis. Het pad voerde over de kam van een berg naar beneden. De panorama’s waarop wij getrakteerd werden waren schitterend. Na elke bocht was het uitzicht weer anders en keek men tegen een ander landschap aan. Je kon hier de natuur in alle opzichten intens en zonder barrières beleven.

Na een lange, vermoeiende, maar geslaagde wandeling (9 uur onderweg, 18 km gelopen en een niveauverschil van 1200 meter overwonnen, zowel omhoog als omlaag) kwam de groep thuis aan. In de gezamenlijke eetruimte is er, natuurlijk naakt, een heerlijke maaltijd bereid. In dit geval was het een Indische rijsttafel, die bij allen goed in de smaak viel.

De daarop volgende dagen maakten wij elke dag een heerlijke wandeling, waarbij we de ene dag wat meer moesten leveren dan op de andere dag. Op de wat minder inspannende dagen was er genoeg mogelijkheid om toch iets meer te doen voor degene die wat meer uitdaging zochten. Ook is tijdens één van de wandelingen een journalist van de Oostenrijkse krant Kurier mee geweest om samen met een fotograaf een artikel over de NEWT voor te bereiden. Deze journalist wilde een objectief artikel schrijven over naakt wandelen in de Alpen. Hoofddoel van de NEWT was om met elkaar mooie wandelingen te maken in de schitterende Oostenrijkse natuur op de wijze waarop wij allen op aarde zijn gekomen: naakt. Hopelijk wordt dat goed duidelijk gemaakt aan de Oostenrijkers.

De week is in alle opzichten geslaagd geweest. Iedereen heeft op zijn of haar manier kunnen genieten van naakt en actief bezig zijn. De reacties van de niet-naakte actieve medemens was in veruit de meeste gevallen positief en men vond dat een ieder op zijn manier de natuur zou moeten kunnen beleven. Slechts een enkeling was onwennig of verlegen en er is maar één uitgesproken negatieve reactie geweest: die van de dame van het terras. Zelfs de viceburgemeester van Leogang had er geen problemen mee, mits we maar bedekt waren op drukke punten, zoals in het ‘Erlebnispark’.

De kans is groot dat er in 2012 weer een NEWT wordt georganiseerd. Geniet van de natuur, zoals de natuur dat bedoeld heeft: naakt!