Sauna

Luieren en ontspannen

De sauna is het ultieme gevoel van ontspanning. Je kan lekker bloot zijn, je hoeft niks, je moet niks en je doet niks. Heerlijk luieren, zweten en ontspannen. Naar de sauna gaan is voor veel mensen een fijn dagje uit. Tussen de sauna’s door een hapje eten of even aan de bar hangen of relaxen. Naar de sauna gaan is voor iedereen weer anders. Wat zijn belangrijke stappen voor een geslaagde saunadag?

Wat neem je mee naar de sauna?

De meeste sauna’s hebben badhanddoeken en badjassen te leen of te huur. Wil je je eigen spullen meenemen, denk dan aan de volgende dingen:

  • een grote handdoek
  • een badjas
  • badslippers
  • bodylotion om je huid na de sauna tegen uitdrogen te beschermen

In de meeste sauna's moet je bloot. Dat is soms even wennen maar gelukkig loopt iedereen bloot rond en val je niet echt op. Badkleding in combinatie met een sauna gaat ook niet samen. Het kan het transpireren belemmeren en de huid zelfs irriteren. Er zijn bij de meeste sauna’s ook speciale vrouwendagen. Wil je liever niet in een gemengde sauna rondlopen, dan is dat altijd een optie.

Hoe bouw je je saunabezoek op?

  1. Even opwarmen
    Je begint met een warme douche en eventueel een voetenbad. Zo wordt je lichaam alvast een beetje voorbereid op de warme sauna’s die straks komen.
  2. Dan nu de sauna in
    Als je de sauna binnenstapt, dan zie je dat er rondom tegen de muur allemaal houten bankjes zijn. Op de bovenste bankjes is het het warmst. Als je nog nooit in de sauna bent geweest, kun je het beste onderin beginnen. Ga op je handdoek liggen of zitten. Langzaam maar zeker ga je zweten, en dat is goed! Allerlei afvalstoffen worden zo afgevoerd en je huid raakt goed doorbloed. Doe lekker rustig aan gewoon een beetje voor je uitstaren is wel zo relaxed en je hebt dan minder last van de warmte. Blijf ongeveer 10 minuten in de sauna (of korter). Ga vlak voor je eruit wil nog even rechtop zitten, anders kan de overgang te groot zijn.
  3. Afkoelen
    Voor veel mensen is het afkoelen na de sauna het minst leuke. Sla het niet over want het hoort bij de sauna. Na het afkoelen zul je je juist fris en energiek voelen. Ook het afkoelen doe je in fases. Veel sauna's hebben een (beschutte) tuin waar je eerst een beetje rond kunt lopen. Daarna spuit je met de koudwater-slang van je voeten naar je benen naar je buik. Vergeet niet je hoofd onder de slang te houden, anders kun je hoofdpijn krijgen. Je kunt ook kiezen voor het dompelbad of de stortbak. IJskoud maar daarna voel je je geweldig.
  4. Ontspannen
    Droog je goed af en dompel je voeten nog een minuut of vijf onder in het voetenbad. In de meeste sauna's zijn zogenaamde rustruimtes met lekkere luie stoelen en banken. Hier kun je meteen wat drinken.

Sauna’s in Nederland

Ben je op zoek naar een sauna bij jou in de buurt of wil je eens een andere sauna bezoeken? Kijk dan eens rond op onze website. Je vindt er de meeste sauna’s in Nederland. Mis je een sauna op onze site? Laat het ons dan weten! En we horen graag hoe je saunabezoek was: bij elke sauna op onze site staat een beoordelingsformulier waarmee je je ervaring kunt doorgeven.

NFN gebruikt cookies om het bezoek aan onze website zo aangenaam mogelijk te maken. Met anonieme informatie over uw sitegebruik helpt u ons om de website te verbeteren en u gerichter te helpen. Klik voor meer informatie

×