Skinny dipping in Nieuw-Zeeland

Lezersverhaal

5 augustus 2013 -

Nieuw-Zeeland is het mooiste land in de wereld en een ideale naturistenbestemming. Wanneer Europa onder de koude winter lijdt, is het zomer in Nieuw-Zeeland.

Door Heleen ter Haar, Melbourne (Australië)

Nieuw-Zeeland is ongetwijfeld het mooiste land in de wereld en een ideale naturistenbestemming. Wanneer Noordwest-Europa onder de koude winter lijdt, is het Zomer in Nieuw-Zeeland met perfect weer!

Het land is groter dan Groot-Brittanië, maar heeft een slechts 4,5 miljoen inwoners. Geen wonder dat The Lord of the Rings er werd gefilmd. De natuur is prachtig en zo groen met reusachtige Kauri-bomen, boomvarens, inheemse struiken, groene meren, rivieren, bergen en stille stranden. Nieuw-Zeelanders zijn zeer ontspannen en liberaal. Publiekelijk naakt zijn is geen misdaad tenzij het ongepast of aanstootgevend is. Er zijn veel naturistenclubs en vrije stranden.

Noordereiland
Afgelopen februari gingen mijn partner Frank en ik op een naturistentoer naar het Noordereiland. De reis was georganiseerd (voor de 7e keer) door een Nieuw-Zeelands echtpaar Rod & Ruth Pegg. Zij kennen ‘Kiwiland’ als niemand anders. We waren in totaal met zestien Australische echtparen. We vlogen naar Auckland waar we onze motorhomes oppikten en de reis kon beginnen. De reisroute langs het zuidelijke deel van het Noordereiland en de weervoorspelling waren allebei voortreffelijk. Onze mascotte was Nev: een opblaasbare kangoeroe, die overal met ons meeging en veel lol teweeg bracht. Elke avond tijdens happy hour werden de reisplannen voor de volgende dag besproken. Daarbij viel Nev soms al om vóór hij een druppel alcohol had genuttigd!

Waikato & Taranaki
Ons eerste verblijf voor twee nachten was bij de Waikato Outdoor Society, tien minuten van Hamilton. De club heeft een mooi terrein en een groot zwembad met zonneverwarming (34 graden). ’s Avonds werden we onthaald op een heerlijke maaltijd. Langs het terrein stroomt een kreek waar je dikke palingen kunt voeren, maar helaas niet kunt vangen. Op onze tweede dag hadden wij een rustdag. Anderen bezochten de mooie Botanische Tuinen van Hamilton of gingen naar filmset van The Hobbit.
De volgende dag bezochten wij de beroemde Waitamo-glimwormgrotten. In de middag reden we door een mooi berglandschap, gevolgd door een weg langs de kust met prachtige krijtrotsen en in de verte de vulkaan Mount Taranaki. De volgende twee nachten brachten we door wij bij de Taranaki Sun Club, een kleine, vriendelijke club die 42 jaar geleden werd opgericht. Het werd er tamelijk vol met al die motorhomes tussen de bomen. We maakten in ons blootje een korte wandeling naar het strand met donkergrijs zand en ongelofelijk mooi drijfhout.

Valentijnsdiner
We vervolgden onze reis naar New Plymouth, een aardige stad met een mooie boulevard langs de kust en in het toerismebureau een interessante tentoonstelling over de lokale vulkanen. Wij reisden verder in zuidelijke richting en kampeerden vervolgens bij de Manawatu Naturist Club, net buiten North Palmerston. Het terrein is een oase met groen gras onder grote schaduwrijke bomen. Aangezien het Valentijnsdag was, werden we onthaald op een heerlijk diner. De tafels waren versierd met harten en boeketten van chocoladerozen die later werden geveild voor die mannen die hun meisjes geen Valentijnscadeau hadden gekocht.

Automuseum
De volgende dag bezochten we het Southward Car Museum, de grootste automobielcollectie op het zuidelijke halfrond. Nu we dichter bij de hoofdstad Wellington kwamen, werd het wat drukker op de weg. Rond 4 uur ’s middags arriveerden we bij de Wellington Naturists Club in Upper Hutt. Vroeger was daar vrije natuur, maar nu is het volgebouwd met huizen; er is zelfs een school naast. Voordat de school zijn eigen zwembad had, mochten de scholieren zwemmen in de club terwijl de leden zich discreet terugtrokken. De club werd 63 jaar geleden opgericht heeft 130 leden. Het ligt erg mooi en is gebouwd op terrassen op een heuvel. Er is een sauna en bubbelbad en een sportcomplex voor minitennis en jeu de boules. Eind 2012 vond er de jaarlijkse conferentie plaats van de Nieuw-Zeelandse naturistenfederatie.

Wellington
Op zondagochtend werden wij met de bus opgehaald voor een tocht door Wellington. Wij bezochten Mt. Victoria met een prachtig uitzicht, het parlement, een oude, houten kathedraal en de werf waar zowaar een boot van Greenpeace afgemeerd lag. Het Museum of New Zealand (Te Papa Tongarewa), met daarin de standbeelden van drie reusachtige grottrollen uit The Lord of the Rings, was ook zeer de moeite waard. Daarna gingen we met een kabeltram omhoog naar de sterrenwacht. Terug op de camping wachtten ons cocktails en een barbecue op het zonnige dek naast het zwembad.
Het was tijd om terug te gaan in noordelijke richting. Wij allen overleefden de haarspeldbochten (zijn er eigenlijk wel rechte wegen in Nieuw-Zeeland?), bezochten een Paua-schelpenfabriek en ontmoetten elkaar weer bij de Tui-brouwerij in Mangatainoka. Wij proefden verscheidene bieren en genoten van een heerlijke bierlunch.

Wijnproeverij
De volgende drie nachten waren we te gast bij de Hawke’s Bay Naturist Club dichtbij Napier. De club, die in 1962 werd opgericht, is gebouwd op terrassen, heeft veel grasweides en een meer. Op onze vrije dag bezochten we Napier. Het wordt ook wel de ‘Art Deco City’ genoemd, nadat het in 1930 door een aardbeving werd verwoest en daarna in de stijl van de dertiger jaren werd herbouwd. De volgende dag werden wij opgehaald voor een bustoer door de wijngaarden van Hawke’s Bay. Het was een mooie dag met veel wijnproeverijen, een heerlijke lunch in één van de wijngaarden en een kaasschotel ’s middags onder de wijnranken.

Steve Irwin
De tijd vloog om en op de twaalfde dag van ons avontuur reden we naar Gisborne, waar we overnachten op een privéadres. Nou ja, het was meer een boerderij. We mochten net zo veel fruit plukken als we wilden. We zagen gigantische pompoenen, die waren niet om te tillen. ’s Avonds hadden we een gezellige avond op het terras naast het zwembad waar een maaltijd werd verstrekt en menige mop werd getapt.
De volgende morgen moesten wij vroeg opstaan om een ‘Steve Irwin’ te doen: we gingen naar de kust, trokken lieslaarzen aan en liepen een paar honderd meter over rotsen de oceaan in om pijlstaartroggen te voeren. Het was een beetje eng, maar een onvergetelijke ervaring!

Elke dag een verrassing
Elke dag had een verrassing in petto: deze keer een schilderachtige rit door het Nationale Park van de Waioeka Gorge tot we belandden bij de Bay of Plenty. We streken neer in de Bay of Plenty Sun Club. Voor een club (die in 1966 werd opgericht) en maar vijftig leden telt, zag het terrein er fantastisch uit. De club heeft moeilijke tijden achter de rug; hij werd bijna tweemaal vernietigd. In 1987 brandde het af en in 2005 overstroomde de aangrenzende kreek en nam het water het clubhuis en het zwembad met zich mee. Glenne, die de PR verzorgt, heette ons welkom. De volgende ochtend werden wij getrakteerd op ontbijt met champagne.

Het beste voor het laatste
Rod en Ruth hadden het beste voor het laatste bewaard: vier dagen in het geothermische hart van het Noordereiland. We verbleven vier nachten bij de Rotota Sun Club aan het Meer van Ohakuri. Er was geen elektriciteit, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de prachtige natuur. We zaten in de warme bronnen, stonden onder een warme waterval en liepen door een nauwe kloof met warm water rond de kuiten. De Rotota Sun Club is met negen hectare en met 210 leden een van de grootste clubs in Nieuw-Zeeland. Het werd 34 jaar geleden opgericht en in de kerstvakantie zal de Nieuw-Zeelandse naturistenconferentie er plaats vinden. Op het weekend verschenen veel leden en een grote dynamo leverde stroom voor de disco. Op zondagmiddag gingen wij op een dinnercruise op Lake Taupo. Het was prachtig weer: erg jammer dat we onze kleren aan moesten houden. In de verte konden wij de besneeuwde top van Mount Ruapehu zien, de hoogste berg van het Noordereiland (2797 meter). Uit een andere piek (die in The Lord of the Rings dienst deed als ‘Mount Doom’) zagen we een rookpluim opstijgen.
Op onze laatste dag in paradijs werden wij opgehaald door een boot voor een bezoek aan Orakei Korako, een thermisch park net om de hoek. Elke dag stromen 20 miljoen liters heet water hier over terrassen van silicaat. Je kunt er veilig tussen de omhoog spuitende modder, stoom en geisers rondlopen. Wel je neus dicht houden, de lucht van rotte eieren is verschrikkelijk!

Laatste nacht
Op dinsdag 26 februari reden we richting Auckland voor onze laatste nacht bij de Drury County Club. Het is slechts een kleine club, bijna de helft van de enthousiaste leden zit in het bestuur. Wij aten pizza en de clubleden hadden een heerlijke fruitsalade gemaakt, boordevol kiwifruit. Er waren toespraken en woorden van dank voor Rod & Ruth voor hun fantastische toer. We waren allemaal een beetje droevig dat de reis nu over was.
Het was ook tijd voor onze mascotte Nev om naar huis te gaan. Hij zat bijna helemaal vol met handtekeningen.

Een extra week
Terwijl het grootste deel van onze reisgenoten terugvloog naar Australië, hadden wij nog een extra week om naar het verre noorden te reizen. Wij brachten de nacht door bij de Auckland Outdoor Naturist Club in een van de westelijke voorsteden. De club werd 64 jaar geleden opgericht en heeft goede faciliteiten. Het ligt gewoon in een straat en – net als Wellington – naast een school. Het is slechts een steenworpafstand van het mooie Waitekere Nationale Park.
Aan de noordwestkust bezochten we een naaktstrand (waar niemand te zien was) en we kampeerden bij een naturistenboerderij. Voordat wij het wisten, was de week voorbij. Voor onze laatste nacht gingen we terug naar de Auckland Naturist Club en wat denk je? Tijdens ons vorige verblijf had ik een ring verloren. De uitermate vriendelijke manager had mijn ring gevonden! Is dat geen bewijs dat naturisten de aardigste en eerlijkste mensen zijn?

Wij genoten intens van Nieuw-Zeeland en kunnen Skinnydipping met Rod & Ruth ten zeerste aanbevelen. Alles was prima voorbereid en vele maaltijden en excursies waren in de prijs inbegrepen. In 2014 zal Skinnydipping Nieuw-Zeeland het Zuidereiland bezoeken.

Door Heleen Van der Haar, Melbourne (Australië).

Kijk voor meer info over naturisme in Nieuw-Zeeland op www.gonatural.co.nz.

Nieuws

Corona en NFN Open & Bloot: wat kun je van ons verwachten?

16 maart - Hierbij een iets andere update dan je van ons gewend bent. Je inbox en tijdslijn zullen inmiddels wel volstromen met mededelingen over het coronavirus.

Najaarsactie 2019

01 september - Nog geen lid van NFN Open & Bloot? Dan mis je een hoop! Meld je nu aan en je bent de rest van 2019 gratis lid! Je betaalt nu slechts € 30,20 en bent dan t/m 2020 lid.

Leef en laat leven! Nog meer zorgen voor Hellevoetsluis

22 juli - Het motto “Leef en laat leven” van de Naturisten Vereniging Hellevoetsluis komt in de nieuwste plannen van de gemeente lelijk onder druk te staan.